Generatorsets zijn er in vele soorten en maten. Zo zijn ze er voor de mobiele markt, voor in schepen, of voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. Wij luisteren naar jouw vraag en geven advies over de juiste oplossing.
Wat is het verschil tussen een aggregaat en een generatorset?
Het grappige is dat deze twee woorden door elkaar gebruikt worden. Waar we schippers vaker generatorset(s) horen zeggen, horen we binnen de mobiele- en noodstroommarkt vaker aggregaat. Maar het zijn feitelijk exact dezelfde machines. Het is in beide gevallen een motor in combinatie met een generator en hebben dezelfde functie, namelijk; stroom opwekken.
Verschillende types aggregaten
Er zijn diverse soorten en maten aggregaten, dit verschil zit vaak in de brandstof die wordt toegepast. Zo kunnen ze draaien op diesel, waterstof, ethanol, methanol, hvo, (bio)gas, benzine en nog veel meer! Daarnaast kan er ook gebruik gemaakt worden van een hybride oplossing, waarbij de accu’s worden gecombineerd met het set.
Iedere stroomvoorziening exact volgens jouw wensen
Wij vinden het belangrijk dat onze oplossing aan sluit op jouw wensen, aangezien jouw stroomvraag dan op de meest efficiënte manier wordt opgelost. Zo houden wij rekening met de wet- en regelgeving die komt kijken bij jouw stroomvraag, maar ook met het geluid, de uitstoot en nog veel meer! En dit is ook weer heel verschillend per toepassing waar we rekening mee houden. Bij mobiele stroomvoorzieningen is het van groter belang dat deze stil zijn, weinig uitstoot hebben en makkelijk te transporteren zijn, terwijl die bij een noodstroomtoepassing minder van belang is.
De vermogensrange van onze generatorsets
De vermogens van een generator set lopen erg uiteen, zo leveren wij stroomvoorzieningen van 10 tot en met 2816 kVA. Mocht er nou een vraag zijn voor meer vermogen dan dit, hebben wij uiteraard ook oplossingen. Het is namelijk mogelijk om de aggregaten parallel te laten draaien, waardoor ze samen een veel hoger vermogen kunnen behalen.
Synchroon-operatie generatorsets binnen scheepvaart
Op schepen geldt de Stage V IWA-regelgeving voor stroomvoorziening aan boord. Slechts enkele motoren zijn gecertificeerd om aan deze regelgeving te voldoen, maar onze JCB-motor voldoet eraan. Vanwege het beperkte aantal gecertificeerde motoren zijn lagere vermogens mogelijk, tot 80 kVA. De optimale oplossing is daarom om twee generatorset(s) van 80 kVA synchroon (parallel) te laten draaien, waardoor een vermogen van 160 kVA kan worden bereikt. Mocht er aan boord van een schip nog meer vermogen gewenst zijn, kunnen er nog meer aan elkaar gekoppeld worden.
Onderhoud en service op locatie
Het is belangrijk om je machine regelmatig te onderhouden, omdat je niet wilt dat deze stil komt te staan. Het benodigde onderhoud varieert sterk per toepassing. Zo moet een noodstroomaggregaat vooral vaak proefgedraaid worden en jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen. Daarentegen moet een generatorset in de binnenvaart regelmatig onderhouden worden, aangezien deze veel meer draaiuren per jaar maakt. Deze draaiuren zorgen ervoor dat kritieke onderdelen kunnen slijten en vervangen moeten worden.
Projecten waar we trots op zijn
- NEP Mediapark
- Amsterdam UMC
- BASF
- Radboud UMC
- En nog veel meer!
Delen: