Waterstofaggregaat

De bouwplaatsen van de toekomst vragen om schone energieoplossingen. Traditionele dieselaggregaten voldoen niet meer aan de milieueisen, waardoor innovatieve alternatieven nodig zijn. Een waterstofaggregaat is de ideale oplossing, dankzij de schone en stille werking.

Wat is een waterstofaggregaat?

Een waterstofaggregaat functioneert op een vergelijkbare manier als een traditioneel (diesel)aggregaat, maar met een andere techniek en brandstof. Het bestaat uit een motorblok, krukas en cilinderkoppen. In plaats van diesel wordt gecomprimeerd waterstofgas geïnjecteerd. Door een chemische reactie ontstaat energie die de cilinders aandrijft, wat de werking van het waterstofaggregaat mogelijk maakt.

Waterstofmotor voor waterstofaggregaat

Een waterstofaggregaat met een brandstofcel of waterstof verbrandingsmotor?

Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit via een chemische reactie met zuurstof. De opgewekte stroom wordt gebruikt om een elektromotor aan te drijven, waarbij het enige bijproduct water is.

Een waterstofverbrandingsmotor werkt daarentegen vergelijkbaar met een traditionele dieselmotor. Het waterstofgas wordt vanuit een tank naar de motor geleid, waar een chemische reactie energie vrijmaakt. Deze energie drijft de cilinders aan, die op hun beurt een generator aandrijven om stroom te produceren.

Voordelen van een waterstofaggregaat

Het gebruik van een waterstofaggregaat biedt diverse voordelen:

  • Milieuvriendelijk: Geen CO2 of stikstofuitstoot, waardoor het een zeer schone optie is.
  • Bekende Technologie: Werkt met bijna dezelfde technologie als dieselmotoren, wat herkenning en gemak biedt.
  • Gebruiksvriendelijk: Geen brandstofcel, elektromotor of accu nodig, waardoor het aggregaat lichter en handzamer is.
  • Efficiënt Koud Starten: Verbruikt minder brandstof bij koude starts, wat resulteert in hogere efficiëntie.
  • Stil: Een waterstofaggregaat is aanzienlijk stiller dan een dieselaggregaat.

Hybride toepassingen van het waterstofaggregaat

Een waterstofaggregaat kan ook hybride worden gebruikt in combinatie met een batterijpakket. Dit batterijpakket wordt opgeladen door de waterstofmotor, waardoor continue stroomlevering vanuit de batterijen mogelijk is. Daarnaast kan het batterijpakket piekbelastingen opvangen, wat zorgt voor een efficiëntere en stabielere stroomvoorziening op de bouwplaats.

Dit kan op twee manieren worden uitgevoerd. De batterij kan ingebouwd worden in het aggregaat, waardoor het hybride aggregaat mobiel blijft. Het nadeel hiervan is dat de totale oplossing hierdoor zwaarder en groter wordt. Als dit een probleem vormt voor jouw toepassing, kan het systeem ook gescheiden worden gebruikt. Dit maakt de afzonderlijke systemen lichter, maar ook minder mobiel.

Met deze innovatieve aanpak kunnen bouwplaatsen in de toekomst schoner, stiller en efficiënter functioneren.

Veelgestelde vragen

Wat is de energiedichtheid van waterstof?

Bij het gebruik van een waterstofaggregaat wordt waterstof getankt in plaats van diesel. Diesel heeft als nadelen dat het een fossiele brandstof is en bij verbranding uitstoot veroorzaakt, maar het biedt wel het voordeel van een hoge energiedichtheid. Vergeleken met diesel heeft waterstof echter een minstens vier keer lagere energiedichtheid. Dit betekent dat een waterstofaggregaat een grotere tank nodig heeft om een lange gebruiksduur te kunnen garanderen.

Wat kost een waterstofaggregaat?

Een waterstofaggregaat is momenteel aanzienlijk duurder dan een dieselaggregaat. Zowel de productie van een waterstofaggregaat als het tanken van waterstof zijn duurder. Naar verwachting zullen de kosten dalen naarmate er meer waterstof en waterstofaggregaten beschikbaar komen.

 

Delen:

Heb je een vraag, of wil je een offerte ontvangen?

Laat hieronder je gegevens achter, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op. 

Vul hier je naam in.
Vul hier je bedrijfsnaam in.
Vul je e-mailadres in, in de vorm: naam@provider.nl
Vul je telefoonnummer in, in de vorm: 0611111111
Vul hier je vraag en/of opmerking in.
Invalid Input

Of toch liever even bellen met een van onze specialisten?

+31 571 745 273
Paul Lenderink